Den internasjonale Holocaustdagen 2018

Den 27. januar hvert år markeres Den internasjonale Holocaustdagen over hele landet. Dagen skal bidra til bevisstgjøring om nazistenes utryddelsespolitikk og gir anledning til å diskutere og reflektere over hvordan og hvorfor forbrytelser i et slikt omfang kunne skje.

Den 27. januar 1945 ble fangene i konsentrasjons- og tilintetgjørelsesleirene Auschwitz-Birkenau befridd av sovjetiske soldater. Denne datoen ble etter hvert markert i flere land, i Norge første gang i 2002. I november 2005 vedtok FNs generalforsamling at 27. januar skal være en internasjonal minnedag for Holocaust.

I Trondheim markeres dagen i år med to interessante foredrag. Redaktør i Aftenposten, Harald Stanghelle vil snakke om den nye antisemittismen i et Holocaust-perspektiv og professor i filosofi Arne Johan Vetlesen stiller spørsmålet: Hva betyr “Aldri igjen Auschwitz”?

Møteledelse: Sverre Nyrønning og Kent Hirsch

Velkommen lørdag 27. januar kl 13.00 i Rådhussalen, Trondheim Folkebibliotek.

Arrangør: Det jødiske samfunn i Trondheim, Jødisk kulturfestival Trondheim og Jødisk museum Trondheim

Bilde: Assor Hirsch, Samuel Steinmann, Julius Paltiel, Leo Eitinger og Pelle Hirsch etter frigjøringen av konsentrasjonsleiren Buchenwald, i 1945.