Atelier Benkow

Atelier Benkow – en utstilling om politikeren Jo Benkow.

15. juni 2022 kl.15.00 åpner utstillingen Atelier Benkow i Jødisk museum Trondheim. Utstillingen dreier seg om politikeren Jo Benkow og hans familie, som bodde flere steder i Norge, blant annet i Trondheim.
Jo Benkow kom fra en familie av jødiske fotografer. Familien flyktet fra datidens Tsar-Russland til Sverige og dro senere til Norge. I denne fotoutstillingen forteller vi deres dramatiske historie. Den handler om pågangsmot og utholdenhet, men også om store tap. Utstillingen er basert på fotografenes egne profesjonelle og private bilder.

Med bilder fra mange ulike arkiver får vi bli med på en reise og følge Benkow-fotografene over en periode på hele 85 år: fra tidlig 1880-tallet til 1965. I Grodno i Russland, i flere svenske byer og i Kristiansund, Oslo, Trondheim, Moss og Bærum portretterte de befolkningen. Her et utvalg fra mange tusentalls oppdragsfoto, med vekt på foto fra det jødiske Norge.

Svært mange foto forsvant og ble ødelagt under okkupasjonen og Holocaust.

Britt Ormaasen, ved Jødisk museum Oslo står bak utstillingen. På åpningen vil Britt fortelle om hvordan hun har samlet inn materialet og om Jo Benkows familiehistorie. Utstillingen vil stå til 15. oktober 2022.