Podkaster fra Jødisk museum Trondheim Lytt til våre podkaster

Podkastene fra Jødisk museum Trondheim ligger på Museumspodden.no

Du kan høre dem her:

30. august 2021 Når hatprat rammer. I denne fjerde podkasten til Jødisk museum Trondheim skal vi høre om språk og ordbruk med en nedsettende betydning som kan påvirke oss negativt. Det er ikke uvanlig at betegnelser som jøde, homo, bitch, pakkis eller andre slike skjellsord om minoriteter, funksjonshemmede eller andre grupper blir brukt i hverdagsspråket. Språk er med på å påvirke normer og holdninger, og derfor også hvordan vi ser på verden og andre mennesker.

24. juni 2021 Om jødisk identitet. I denne podkasten undersøker hvordan identitet kan formes av strømninger i tiden og blikket fra de andre. Å ha en jødisk identitet hvordan kan det oppleves, er dagens spørsmål. Er man norsk eller jøde, eller begge deler?
I podkasten møter vi to personer med jødisk bakgrunn som forteller åpent om egen identitet.

2. mars 2021«Vi ble sjokkerte og rystet over hvordan jødene ble omtalt.»Tre elever ved Elvebakken videregående skole i Oslo visste ikke at det fantes antisemittisme i Norge før andre verdenskrig, så de ville de undersøke saken selv. Nå vil de tre elevene bruke sine stemmer til å fortelle hva de fant ut. I denne podkasten får vi sammen med framtidas lærere høre Thelmas refleksjoner om temaet. Samtidig undersøker vi hvordan lærerstudentene vil engasjere dagens unge til å bli interessert i et vanskelig tema som antisemittisme?

19. februar 2021: «Vi snakket ikke om Holocaust. Mor jeg og tausheten.» Vi hører professor og forfatter Irene Levin i samtale med forsker Anette Homlong Storeide fra Falstadsenteret snakke om boka med samme navn, holocaust og tausheten rundt hendelsene, både blant ofre, myndigheter og det norske storsamfunnet. Produsent for episoden er Emily Lutentun. Tine Komissar fra Jødisk museum Trondheim introduserer podkasten.