Norsk-jødiske tradisjoner, riter og kultur

Hva vil det si å være jøde?
Hvordan er synagogen bygd opp?

Hvorfor er det et lys som alltid er tent i synagogen?
Hvorfor er det 613 knuter på et bønnesjal?
Hvordan lever de trønderske jødene i dag?

På slutten av 1800-tallet begynte det en liten, men jevn jødisk innvandring til Norge. De fleste bosatte seg i Oslo- og Trondheimsområdene, og på det meste var det litt over 2000 personer med jødisk bakgrunn i Norge. I dag er det opp mot 1500, og mange har slektskap til de første jødiske innvandrerne. Da jødiske personer og familier flyktet fra Øst-Europa og endte opp i Norge, så tok de med seg sin tro og kultur, og sine tradisjoner. Dette la grunnlaget for hvordan norsk-jødisk liv er i dag.

Undervisningsopplegget «Norsk- jødiske tradisjoner, riter og kultur» tar for seg tema knyttet til jødisk liv og praksis i Trondheim og Norge. Det legges opp til aktiv læring gjennom gruppearbeid der elevene får arbeide med blant annet rituelle objekter, samt reflektere over jødedom i Norge sammenlignet med andre steder i verden. Elevene får også utforske en av Europas nordligste synagoger og undersøke hva som gjør en synagoge til en synagoge. De får også innsikt i likheter og forskjeller mellom en synagoge og andre gudshus.

Gjennom undervisningsopplegget vil elevene lære om hva det vil si å være jøde, lære om jødiske symboler, helligdager og om norsk-jødiske tradisjoner i dag. Lengde og innhold kan tilpasses etter ønske og avtale. For eksempel kan elevene få lære om jødiske matregler, eller se undervisningsfilmer som vil gi de innblikk i jødiske høytider eller seremonier som markeres i Norge.

Forarbeid: Vi oppfordrer at elevene får i oppgave å lage spørsmål på skolen, som de kan stille under besøket.