Badestamp til mikve

Jødisk museum Trondheim vil i disse ukene forsøke litt oftere å vise bilder og gjenstander fra museets samling. Midlertidig kaller vi spalten Ukas gjenstand. Når skolene åpner igjen og museet fungerer som normalt, går vi tilbake til Månedens gjenstand.

Denne uka deler vi et bilde av en av museets to badestamper. De stammer fra 1933 da det ble bygget et mikve i bygningen, som også huser synagogen. Et mikve er et jødisk ritualbad. Tradisjonelt blir badet brukt i forberedelse til shabbat, før et ekteskap inngås eller om man skal konvertere til jødedommen. Man bader i et mikve for å bli rituelt ren, derfor vasker man seg før man går ned i mikve. Disse badestampene ble altså brukt til dette. Man fjerner også alt som kan komme mellom en selv og vannet, som smykker og sminke.

Badestampene er ikke lenger i bruk, men står i dag utstilt i museets kjeller.