Ny digital utstilling

I den digitale utstillingen hjemkomst.no bygger vi på innholdet i museets utstilling «Hjemkomst 1945-47». Her har vi samlet et utvalg stemninger og opplevelser, minner og fortellinger fra det jødiske samfunnet i Trondheim i årene 1945-1947. Gjennom intervjuer, fotografier, filmer,skjema og dokumenter, gjenstander, sitater og gjenfortellinger formidles ulike sider av hjemkomsten.

Lettelsen over å komme hjem og fortvilelse over alle som var borte. Avmaktsfølelsen i møtet med et byråkrati som egentlig skulle hjelpe. Ønsket om å gjenreise det jødiske samfunnet – og opplevelsen av antisemittisme som fortsatt kunne dukke opp når man minst ventet det.

Utstillingen og den digitale versjonen er begge utviklet av Ablemagic og Rallar Arkitekter i samarbeid med Jødisk museum Trondheim.

Film: Jødisk museum Trondheim / NRK / Movieteam (Mette Green, Bjørn Jegerstedt) / ablemagic / Pond5

Foto: Jødisk museum Trondheim / Trondheim byarkiv (C. A. Erichsen, Trygve Grabow, Jenny Kregnes) / Paul Mendelsohn (Josef Mendelsohn)

Faksimile: Aftenposten 19. juni 1945. Gjengitt etter avtale.

Den digitale utstillingen hjemkomst.no er støttet av Fritt ord og Kulturrådet.
Hjemkomst.no