Markering til minne om Novemberpogromene

Natten mellom 9. og 10. november 1938 markerte en eskalering av forfølgelsene av jødene i Tyskland og Østerrike. Synagoger ble brent og ødelagt, jødiske forretninger ble plyndret og butikkvinduer knust. Mange jøder ble mishandlet, banket opp eller arrestert. Rundt 30 000, hovedsakelig jødiske menn, ble sendt til fangeleirer. Novemberpogromene innledet en ny fase i nasjonalsosialistenes forfølgelse av jødene.
Hvert år på 9. november arrangeres det en minnemarkering for Novemberpogromene. Dette gjelder også i år ved statuen av Cissi Klein på Museumsplass og et fakkeltog til synagogen. I tillegg vil vi også synliggjøre at det er 80 år siden arrestasjonene og deportasjonen av jødene fant sted i Trondheim. Jon Reitan vil belyse dette i sitt foredrag.

Krigen i Ukraina har preget oss alle i det inneværende år - men hva vet vi egentlig om jødisk kultur og historie fra dette området? Ukraina har jo gjennom flere hundre år har hatt en stor jødisk befolkning. Nikolai Kleivan vil flombelyse nærmere jødenes rolle i dette landet med særlig vekt på 1900-tallet.

Kl. 18.00: Appell v/Sara Shafighi, i parken på Museumsplass
Fakkeltog til synagogen
Kl. 19.00 - 20.30: Åpent møte i synagogen, Arkitekt Christie gt. 1B

- Foredrag ved Jon Reitan:
Det jødiske samfunnet i Trondheim mistet 124 personer i Holocaust, mange av dem var barn og unge. Reitan vil snakke om sentrale aktører og stadier i folkemordets forgreininger til Trøndelag. I tillegg vil innlegget ta for seg det krevende arbeidet med å gjenreise trossamfunnet de første årene etter 1945.

- Foredrag ved Nikolai Kleivan:
Den kosmopolitiske havnebyen Odesa i Ukraina er en viktig del av arven som gjorde Russland til global stormakt. Den har også vært en viktig havn for jødiske kultur. To jødiske beboere, forfatteren Isaak Babel og den revolusjonære kornhandleren Israel Gelfand, AKA Alexander Parvus, viser hvordan disse historiske sporene krysset hverandre rundt forrige århundreskifte.

Om deltakerne:
Sara Shafighi, kommunalråd.
Nikolai Kleivan, journalist og kritiker i Morgenbladet. Under krigen i Ukraina har han vært på flere reiser i landet og har skrevet reportasjer (bl.a. Morgenbladet nr. 23/17.-23. juni 2022) fra byer med historisk viktige jødiske befolkninger som Lviv, Kyiv og Odesa.
Jon Reitan, førsteamanuensis i samfunnsfag, Ph.D. Ansatt ved NTNU og Nord universitet. Særlig forskningsinteresse innenfor feltet Holocaust og andre folkemord. Publiserte i 2005 boka: Jødene fra Trondheim.