Katinka Goldberg: Shtumer Alef i Trondheim kunstmuseum

I Trondheim kunstmuseum 5. – 27. september 2020

I samarbeid med Trondheim kunstmuseum og Jødisk kulturfestival Trondheim, Jkfest, viser Jødisk museum Trondheim utstillingen Shtumer Alef fra 5. – 27. september 2020.
I prosjektet utforsker den svenske fotokunstneren Katinka Goldbergs sine trønderske og jødiske røtter, og hvordan flukt og krigsminner påvirker generasjoner som kommer etter. Prosjektet er også en kommentar til vår tid, når det er flere flyktninger i Europa enn noen gang siden andre verdenskrig.

Shtumer Alef, et jiddisk tegn for stillhet, tar utgangspunkt i historien til Goldbergs mormor, Assne Kahn. I en alder av 21 flyktet hun til Sverige fra Trondheim for å unnslippe nazistene.

I 2018 fant Goldberg mormorens dagbok på Jødiske museum Trondheim, skrevet under flukten mot frihet. Samme sommer gikk Goldberg den samme ruten som Assne Kahn hadde gått, og fotograferte underveis. Landskapsbildene som vises i prosjektet er alle tatt langs fluktruten, og vekstene og steinene som fyller portrettene av mormoren finnes langs denne ruten.

Goldbergs ekspressive fotografiske uttrykk i kombinasjonen med historiske familie- og arkivfotografier, understreker at dette samtidig er det et dypt personlig prosjekt, som utforsker lengsel og tilhørighet.

Se nettsiden til Trondheim kunstmuseum for mer informasjon: https://trondheimkunstmuseum.no/katinka-goldberg-shtumer-alef

Utstillingen vises i Trondheim Kunstmuseum. Utstillingsåpning lørdag 5. september kl. 14.00.

Alle foto: Katinka Goldberg.

Innholdsbilde