Jødisk kvinneforening i 1932

Jødisk museum Trondheim vil i disse ukene forsøke litt oftere å vise bilder og gjenstander fra museets samling. Midlertidig kaller vi spalten Ukas gjenstand. Når skolene åpner igjen og museet fungerer som normalt, går vi tilbake til Månedens gjenstand.

Denne uka viser vi et fotografi fra ungdomsavdelingen i Jødisk kvinneforening.

I 1919 ble Mosaisk kvinneforeninggrunnlagt i Trondheim. Kvinneforeningen organiserte både unge og eldre kvinner i menigheten. Foreningen engasjerte seg i veldedige formål, og holdt basarer og innsamlinger til inntekt for dette. I årene før andre verdenskrig brøt ut var foreningen involvert i å få tsjekkoslovakiske, jødiske, foreldreløse barn plassert i jødiske hjem i Trondheim.

Kvinneforeningens yngre medlemmer er samlet på bildet. Innimellom basarene kan det se ut som de hadde tid til fest og moro!

Mosaisk kvinneforening skiftet navn til Jødisk kvinneforening i 1935. Etter andre verdenskrig startet foreningen opp igjen. Fra referatet fra deres første møte etterkrigen kan vi lese følgende:

"Jødisk kvinneforening,Trondheim, ble rekonstruert den 8. januar 1946 etter å ha ligget nede i okkupasjonsårene. [...] Jødisk kvinneforening som før krigen talte 45 medlemmer, er i dag redusert til 25, og det er alle jødiske kvinner over 18 år her i byen."

Foreningen gjenopptok arbeidet med veldedige formål. Rett etter krigen sendte de klær og mat til et gamlehjem i Budapest, og samlet inn penger til tran for jødiske barn.

Jødisk kvinneforening gikk inn i WIZO (Women's International Zionist Organization) i 1945, og var aktive i Trondheim til utpå 2000-tallet.