Bidrag til 80-årsmarkeringen av deportasjonene i Oslo: Hjemkomst (se video)

Hjemkomst. Fra utstilling til forestilling

I forbindelse med 80-årsmarkeringen av deportasjonene av jødene i 1942 i Oslo, har Jødisk museum Trondheim og Det jødiske samfunn i Trondheim samarbeidet om et bidrag til markeringen. Bidraget er en film om teaturstudenten Kari Melhuus Jenssen og hvordan hun ble inspirert av museets utstilling 'Hjemkomst' til å lage en egen forestilling om hvordan det var å komme hjem til Trondheim etter andre verdenskrig og Holocaust.

En kortere versjon av filmen var å se under selve markeringen.

Les mer om selve forestillingen her: Hjemkomst - teaterforestilling om et jødisk liv i Trondheim - nye forestillinger

I videoen ser vi Kari Melhuus Jenssen, omviser ved Jødisk museum Trondheim. Klipp og lyd er av Eirik Wicklund (Jødisk museum Trondheim). Konsept og regi er av Rita Abrahamsen (Det jødiske samfunn i Trondheim).