Har du sett et av disse skiltene?

Da har du kommet over Jødisk museum Trondheims nyeste utstillingsprosjekt, Kartet i Nerbyen. Med dette prosjektet ønsker vi å sette fokus på det rike jødiske handelslivet som utspant seg i Nerbyen for omkring 100 år siden.

Fra 1880-tallet til 1940, var Nerbyen nemlig et samlingspunkt for jødiske innvandrere fra Øst-Europa. De flyktet fra fattigdom og antisemittisme og kom til Norge – landet som kun noen tiår tidligere hadde hatt et forbud mot jøder i grunnloven.

I Nerbyen drev nesten samtlige jødiske familier klesforretninger av ulike slag: manufaktur, herreekvipering, tricotasje, o.l. Butikkene ble gjerne kalt opp etter eieren, slik som A. Mendelsohn, R. Isaksen, S. Paltiel eller H. Klein. Så langt har vi funnet 60 ulike adresser i Nerbyen der det har vært registrert en eller flere jødiske forretninger. I tillegg lå det flere slike forretninger andre steder i byen. Disse butikkene ble spesielt populære blant bønder, fiskere og andre arbeidsfolk i Trøndelag, som fikk god behandling og klær til rimelige priser. Gjennom sin næringsvirksomhet var jødene med og løftet Nerbyen ut av fattigdom og inn i det moderne Norge.

Andre verdenskrig og Holocaust betydde slutten for mange av de jødiskeide butikkene. Selv om enkelte tok opp butikkdriften igjen etter krigen, ble det jødiske livet i Nerbyen og i Trondheim aldri det samme. Sporene etter denne historien er i dag veldig få.

For å fremheve denne historien har vi, med spesiallagde lysskilt og i samarbeid med lokalt næringsliv, lyst opp tolv butikkvindu i Nerbyen der det en gang lå en jødiskeid forretning. Skiltene er markert med et kleshengerikon, og inneholder navn og informasjon om butikken som en gang lå der. Til sammen utgjør disse skiltene «Kartet i Nerbyen». De viser noe av omfanget av det jødiske livet som eksisterte her før krigen.

Tusen takk

Prosjektet er gjennomført i samarbeid med gård- og butikkeierne i Nerbyen som har vist stor interesse for å løfte fram denne delen av bydelens viktige historie. Samarbeidet med lokale aktører har vært avgjørende for å realisere prosjektet, og for det skylder vi dem en stor takk.

Samarbeidspartnere:

Abby’s tekstiler

Botique Bello

Clarion Collection Hotel Grand Olav

Folkets hus

Robust Bistro / Thon Eiendom

Spontan Vinbar / Rydning Holding

Arti læll

Café le Frère

Crispin Glover Record Shop

Jacobsen & Svart / Arkitektenes hus

Skandinavisk høyfjellsutstyr

Three Lions Pub

Utstillingen er utviklet av Jødisk museum Trondheim og ablemagic. Lysskiltene er designet av ablemagic og utført av Plexon.

Takk til Henriette Kahn, Ruth Paltiel, Ralph Buchmann, Catherine Kahn, Torunn Herje og Daniel Johansen.

Vi takker også for økonomisk tilskudd fra Kulturrådet, Trondheim kommune og Fritt ord