Jødiske fotspor i Trondheim - byvandring

Hvor kom de første jødene i Trondheim fra?
Hvor lå det jødiskeide butikker og hvem drev disse butikkene?

Hvor var det en hemmelig synagoge under 2. verdenskrig?

De første jødiske personene og familiene bosatte seg i Trondheim på slutten av 1800-tallet. Handelsyrket ble vanlig blant den norsk-jødiske befolkningen og på det meste var det over tretti jødiskeide butikker i Trondheim. I dag er det få synlige rester av den blomstrende handelsvirksomheten som hadde utspring i den jødiske befolkningen, men gjennom formidling og bilder kan mye gjenfortelles om denne delen av Trondheims historie.

Bli med på en vandring i midtbyen av Trondheim og få innblikk i blant annet denne historien. Formidleren vil i løpet av to timer guide elevene rundt på sentrale poster, der trøndersk-jødiske familier har bodd og arbeidet. Gjennom byvandringen vil elevene bli kjent med den jødiske historien i byen, fra tiden jødene migrerte til Norge rundt 1880, gjennom 2. verdenskrig og frem til i dag.

I tillegg til å lære om historien til jødene fra Trondheim vil også vandringen komme innom tema som menneskeverd, kulturelt mangfold, etisk bevissthet og demokratiske verdier. Gruppen får blant annet anledning til å reflektere over holdninger i samfunnet før i tiden, og hvilke holdninger som finnes i samfunnet i dag.

For 9. trinn og 10. trinn i Trondheim er dette et tilbud gjennom Den kulturelle skolesekken.